Nadeel van internet, training met karren (film!) - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu Nadeel van internet, training met karren (film!) - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu

Nadeel van internet, training met karren (film!)

Door: Marlou van Campen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

03 April 2010 | China, Beijing

Mr Zhou vindt een belangrijk nadeel van internet (hij is zelf directeur van een softwarebedrijf en stond aan de basis van internet in China!) dat de jeugd niet meer sport. En inderdaad onze 24-jarige gediplomeerde tolk Huang lukt het niet om helemaal om de grote muur te klimmen!

Zelf ook wel gedegenereerd na dagen vergaderen en in Mr Zhou’s Buick zitten. Al beklommen we samen de grote Muur. Dus gestart met zwemmen, fitness en sauna. Groot nadeel van het buitenland: geen fiets & hardloopbos onder handbereik!

Beijing heeft grote tegenstellingen. Je ziet mensen met paard&wagen, handkarren vol bakstenen en fietsen vol takkenbossen in Manhattan-achtige buurten. De hutongs zijn de woonerven van het oude China. De families wonen meestal samen met generaties. Een reden voor Mr Zhou om niet naar het buitenland te vertrekken: zijn vrienden en familie. Ook onze 24-jarige tolk Huang gaat terug naar de stad waar haar ouders wonen. Het leven in Beijing is zwaar, stressig, moeilijk om een baan te vinden en genoeg te verdienen. Dit hoor ik van alle twintigers die ik spreek.

Ik voel me erg thuis hier, ken zelfs al mensen terug op straat! Zoals kalligrafiestudent Tom, zijn meester kalligrafeerde de namen van ons gezin. Met het teken van geluk erbij! Je ziet hier veel gelukkige ouders, met inderdaad één kind. Qiu Li vertelde me dat de eenkind-politiek een dik compliment kreeg in Kopenhagen vanwege duurzaamheid.

Ook vandaag friends gemaakt in een enorme boekwinkel. Chineese Tina werkt in een hotel hier en vroeg advies welk leerboek Engels ze moest kopen. Zij adviseerde me welk kookboek te doen zou zijn voor mij. En vervolgens wandelden we samen door de waanzinnig drukke Wangfujin-markt. Zie filmpje, op verzoek van Lies en Guido (net als Lennart ;-)

Terug in het hotel opnieuw wat gesport en gezien dat in de cathedraal zowaar Pasen gevierd wordt!Tientallen misdienaars op het plein.

BTW 1: hieronder het filmpje van de markt!

• 03 April 2010 - 22:48

Froukje:

Hi Marlou,

Echt leuk dat je ons alles laat meebeleven middels je vele updates en filmpjes! Wow, China ziet er echt druk uit.. maar jij kunt waarschijnlijk overal gemakkelijk overheen kijken ;). Geniet van je laatste daagjes!

Cheers,

• 04 April 2010 - 08:36

Lucy:

Ha Marlou,
    Pasen in Beijing, dat is nou wel het laatste wat je verwacht. Kopen de Chinese ouders ook chocolade hazen en eieren voor hun kind?
    Goede reis terug, ik kijk toch wel uit naar een live verslag!

• 04 April 2010 - 17:33

Anna:

Hey mam,
    Hoe gaat het? Gister naar Walibi geweest, was echt heel leuk! Goeie reis morgen!
    xx An

• 06 April 2010 - 07:30

Frits:

Hai Marlou
    Met veel enthousiasme heb ik je reisverslagen gelezen, en nog steeds erg jaloers. Geweldig dat je de mogelijkheden krijgt en kan aangrijpen om iets leuks (interessants) op te zetten.
    We hebben vast nog wel contact,

Frits

Marlou

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als online marketing manager. Binnenkort ga ik voor mijn werk op reis naar Beijing, China. Ik ga daar samen met het WNF-team werken aan *friendraising*. Friends zijn fans, vrijwilligers, mensen binnen en buiten onze huidige 18+ achterban die (ook) op een niet-financiële manier bijdragen aan het WNF-werk. WNF-friends zijn mensen die de WNF-boodschap willen krijgen of uitdragen. Mensen die betrokken zijn en die met WNF meedenken. Friends zijn mensen die zich voor ons in willen zetten: met tijd, geld of expertise. Ad hoc, of structureel. Kunnen bekende en onbekende mensen zijn, op allerlei manieren. Het gaat om iemand die actief iets doet. Iemand die zijn eigen netwerk betrekt is een friend, denk bijvoorbeeld aan het geven van een viswijzer aan de eigenaar van het restaurant waar je gaat eten.

Actief sinds 04 Maart 2010