Google, Twitter en Manhattan van het Midden - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu Google, Twitter en Manhattan van het Midden - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu

Google, Twitter en Manhattan van het Midden

Door: Marlou van Campen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

02 April 2010 | China, Beijing

Twitteren kan ik hier vandaan niet. China heeft gewoon zijn eigen twitter. Googlen via Hongkong inderdaad.Dankzij Qiu Li wist ik vooraf welke social networks voor China belangrijk zijn. Erg fijn, tijdens mijn friendraising presentatie kon ik zo Hyves met Renren (Chineese hyves) vergelijken, tot verbazing van mijn collega's!

Vandaag een hele mooie dag met Qiu Li's familievriend Zhou Baiyin en tolk Huang Shenghua. Hierover later meer. Zhou heeft begin jaren 90 aan de wieg gestaan van internet in China. Nu is hij baas van een softwarebedrijf en zit aan tafel met mannen als Bill Gates. Als Tibettaans boedhist, gediplomeerd kok en software-man combineert hij zijn gedachten over de natuur in China.

Als we urenlang (je leest het goed) langs de superkantoren, Twin Towers, 5-sterrenhotels etc van Beijing rijden vraag ik of hij er trots op is, het Beijing van nu. Zhou vindt de natuur belangrijker dan al die gebouwen die hier nu lijken te zijn voor eeuwig.Hij vraagt zich af hoe hij aan WNF kan bijdragen?!

Bijzonder om te bedenken hoe hij in ons donorplaatje zou passen. Als geslaagde businessman, rijdend in een fraaie Buick & als spiritueel boedhist met uigesproken gedachten over Feng Shui en regenmaken in de natuur.

China heeft alle Guinessbook-records! We wandelen op het grootste plein ter wereld (Tiananmenplein), waar 1 miljoen mensen op kunnen. En langs het grootste theater ter wereld, waar 10.000 mensen tegelijk kunnen kijken. Hippepunk-chinezen staan in de rij, naast bleke dames met mondkapjes (die helpen om je huid goed te houden).

We wandelen langs het Zhonghai meer bij nacht, waar in 100 bars live optredens zijn van twintigers. Beijing is óók erg modern en hip. Nu kan 20% van de Chinezen van zo'n leven genieten. En volgens de plannen moet binnen 20 jaar alle steden op het nivo van Shanghai nu zijn.

Op het Tiananmenplein geen skaters (Mr Zhou wilde graag frisbeen daar, hij zit in het Beijing frisbee-team! Maar dat mocht ook niet. Erg wordt wel uitgebreid geskate-board op het plein bij de cathedraal waar ik op uit kijk. En Elze: daar zie ik ook het eerste wave-board! En elke uur poseren er wel 3 bruidsparen voor de kerk. Erg mooi plekje.

..en nog even dit:
@Anna: gaaf, jouw goeie rapport! ik liet aan Chinese collega via jouw Hyves onze familie zien!
@Melanie: ga neef Herman beluisteren, goed te horen!En ik zie uit naar mijn eerste You Tube-filmpje.
@Irene&Froukje: profiteer ervan dat jullie wél kunnen twitteren ;-)
@all: reacties zijn super leuk als ontbijt (wij lopen hier 7 uur voor))

  • 02 April 2010 - 20:57

    Inge:

    Indrukwekkend daar, Marlou. Leuk om je verhalen te lezen. Ik ben heel benieuwd wat WWF-China allemaal gaat bereiken via het friend raising principe. De potentie is gigantisch!

    Doe je de groetjes aan Jing Hui, ik ken haar nog van een communicatietraining die ik een paar jaar geleden gaf in India!

    Groetjes,
    Inge

  • 03 April 2010 - 07:52

    Cisca:

    Hoi Marlou,
    Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Het klinkt en ziet er allemaal erg indrukwekkend uit. Fantastisch om via je werk zulke indrukken te mogen opdoen en natuurlijk heel veel friends. Geniet er de komende dagen nog van en alvast een goede terugreis gewenst.

    Groetjes Cisca, Wicher en Pepijn.

    PS: Wicher vraagt of je een pandabeertje mee kunt brengen.

  • 03 April 2010 - 16:08

    Maja:

    Ha Marlou,

    Wat goed dat je ook nog wat tijd hebt om rond te kijken, te genieten!
    En door jouw ogen krijg ik ook een ander beeld van dat immense land. Intens!

    Jij tussen de baby sharks en wij tussen de paaseitjes... Kan verkeren ;-)

    Grtz, maja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als online marketing manager. Binnenkort ga ik voor mijn werk op reis naar Beijing, China. Ik ga daar samen met het WNF-team werken aan *friendraising*. Friends zijn fans, vrijwilligers, mensen binnen en buiten onze huidige 18+ achterban die (ook) op een niet-financiële manier bijdragen aan het WNF-werk. WNF-friends zijn mensen die de WNF-boodschap willen krijgen of uitdragen. Mensen die betrokken zijn en die met WNF meedenken. Friends zijn mensen die zich voor ons in willen zetten: met tijd, geld of expertise. Ad hoc, of structureel. Kunnen bekende en onbekende mensen zijn, op allerlei manieren. Het gaat om iemand die actief iets doet. Iemand die zijn eigen netwerk betrekt is een friend, denk bijvoorbeeld aan het geven van een viswijzer aan de eigenaar van het restaurant waar je gaat eten.

Actief sinds 04 Maart 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 32455

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 05 April 2012

EarthHour 2012

31 Maart 2010 - 08 April 2010

Friendraising in China!

Landen bezocht: