Friendraising op de Chinese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu Friendraising op de Chinese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu

Friendraising op de Chinese Muur

Door: Marlou van Campen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

08 April 2010 | China, Beijing

Inmiddels ben ik terug, nog een aantal blogjes hebben jullie van mij tegoed!

Mr Zhou haalt me om 8 uur ’s ochtend op in het hotel.Hij heeft me nog nooit gezien, maar hij herkent me aan mijn Westerse lengte. Ik krijg een dag lang college over natuur in China, de ontwikkelingen van het land in de wereld en zijn visie op waterproblemen, ontbossing, regenmaken door spiritualiteit, de Chinese keuken en nog 10 onderwerpen. Gelukkig schuift onze sympathieke afgestudeerde tolk Huang Shengua ook aan, want Mr Zhou's Engels is ondanks zijn vele buitenlandse reizen niet goed genoeg om al zijn vergaande kennis aan mij over te brengen. We pikken onze tolk op bij de Peking University, een van de beroemdste universiteiten ter wereld.

Natuurlijk weet Mr Zhou de beste (een rustige!) plek om de muur te beklimmen. Na uren klimmen tril ik op m’n benen, en gelukkig is ook frisbeekampioen Zhou enigszins bezweet.

Op de Muur word ik (ik!) gebeld door Mr Fu, de echtgenoot van mijn vriedin Qiu Li. Of alles goed gaat? Super, dit netwerken in China. Fu is professor aan een Chinese universiteit en hij zorgt voor hun dochter. Qiu Li promoveert aan de UVA op het onderwerp *mass collaboration through the internet*. Zij brengt dit in de praktijk door bv bij aardbevingen concreet mensen bij elkaar te brengen nav postings op internet. Echt wezenlijk.

Na de klim zien we onze tolk Huang terug (ze redde het helaas niet). In het koffietentje is het verrassend rustig. Te duur, verklaart Mr Zhou. In China is het minimumloon net verhoogd naar ongeveer 90 euro per maand (en daar houdt natuurlijk lang niet iedereen zich aan). Een kop koffie voor 2 euro is niet iets wat de gemiddelde toerist dan even doet.

Steeds meer besef ik hoe goed WNF-friendraising samen gaat met reizen. Bv via de community www.wnf.waarbenjij.nu

Op reis sta je meer dan ooit open voor nieuwe indrukken & mensen. Dikke kans dat je op reis beseft hoe mooi en kwetsbaar onze wereldbol is ook qua natuur. En natuurlijk wil je dat delen met je vrienden en familie thuis, maar ook met je nieuwe vrienden. Die dan in aanraking komen met jou, je passie, natuur, het WNF.

  • 08 April 2010 - 18:07

    Inez:

    geweldig jouw avontuur, je bent een enorm goeie ambassadeur, heel inspirerend!!

  • 11 April 2010 - 09:53

    Melanie Peters:

    ha marlou,
    welkom thuis weer!
    ik heb een vraag - wat is jouw indruk van de mensen in china - vindt je ze bewuster van de noodzaak om actie te voeren voor het milieu? Ik ben heel benieuwd. Vanuit de Consumentenbond en Consumers International waren onze buitenlandse collega's - vond ik altijd veel bewuster van de samenhang van een schoon milieu, werkgelegenheid en gezondeheid - misschien omdat ze nog zo veel viezigheid hebben gezien en zo afhankleijk zijn van bedirjven en autoriteiten om het op te ruimen. Wat is jou indruk?
    Veel liefs
    en tot snel
    Melanie

  • 11 April 2010 - 09:53

    Melanie Peters:

    ha marlou,
    welkom thuis weer!
    ik heb een vraag - wat is jouw indruk van de mensen in china - vindt je ze bewuster van de noodzaak om actie te voeren voor het milieu? Ik ben heel benieuwd. Vanuit de Consumentenbond en Consumers International waren onze buitenlandse collega's - vond ik altijd veel bewuster van de samenhang van een schoon milieu, werkgelegenheid en gezondeheid - misschien omdat ze nog zo veel viezigheid hebben gezien en zo afhankleijk zijn van bedirjven en autoriteiten om het op te ruimen. Wat is jou indruk?
    Veel liefs
    en tot snel
    Melanie

  • 14 April 2010 - 08:59

    Marlou:

    Hi Melanie,

    sorry dat mijn reactie even op zich liet wachten.

    En ja, ik heb zeker de indruk dat er heel veel mensen super bewust bezig zijn. Mijn 100 WNF-China-collega's zelf! En wat dacht je van de supportersclub rondom Earth Hour, zojuist exact geteld: 979,566 mensen. We onderzoeken nog hun interesses, ik verwacht dat zij vooral gaan voor praktisch *low carbon lifestyle* handelen*. WWF China heeft 47,000 vrijwilligers, die ook echt praktisch veldwerk doen.

    Bewustzijn over het eten groeit. Voorbeeldje: een vis wordt altijd in zijn geheel gepresenteerd (om te zien of zijn ogen *vers* zijn), bij een peking-eend krijg je een herkomst-brevet.

    Verder is hét thema van de Shanghai-expo (daar worden 40 miljoen bezoekers verwacht!)...duurzaamheid!

    Gelukkig staat WWF er met een paviljoen. Tijdens de workshop konden we praten over de noodzaak om ook daar meteen praktisch handelingsperspectief te geven (en emailadressen te vragen!).

    Kortom, er is hoop voor dit super groot en groeiende land.

    Dank voor je vraag Melanie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als online marketing manager. Binnenkort ga ik voor mijn werk op reis naar Beijing, China. Ik ga daar samen met het WNF-team werken aan *friendraising*. Friends zijn fans, vrijwilligers, mensen binnen en buiten onze huidige 18+ achterban die (ook) op een niet-financiële manier bijdragen aan het WNF-werk. WNF-friends zijn mensen die de WNF-boodschap willen krijgen of uitdragen. Mensen die betrokken zijn en die met WNF meedenken. Friends zijn mensen die zich voor ons in willen zetten: met tijd, geld of expertise. Ad hoc, of structureel. Kunnen bekende en onbekende mensen zijn, op allerlei manieren. Het gaat om iemand die actief iets doet. Iemand die zijn eigen netwerk betrekt is een friend, denk bijvoorbeeld aan het geven van een viswijzer aan de eigenaar van het restaurant waar je gaat eten.

Actief sinds 04 Maart 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 32465

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 05 April 2012

EarthHour 2012

31 Maart 2010 - 08 April 2010

Friendraising in China!

Landen bezocht: