Groot land met grote getallen - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu Groot land met grote getallen - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu

Groot land met grote getallen

Door: Marlou van Campen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

30 Maart 2010 | China, Beijing

China is 230 keer zo groot als Nederland. Mijn collega Dermot vertelt dat WWF-China afgelopen weekend 1.000.000 inschrijvers voor Earth Hour had.Ineens voel ik me onderdeel van een pieplein landje, maar gelukkig in een global sterk wnf-netwerk.

Vanochtend zowaar 45 minuten te vroeg geland in Beijing, op een vreemd genoeg muisstil vliegveld (het grootste van de wereld).

Fluks in een taxi gesprongen en in de eerste pauze aangekomen. Na de lunch mag ik mijn verhaal doen over friendraising bij WNF Nederland.

Mijn gehoor (90% Chinees, 5 % Amerikaans, 5 % Hong Kong) vindt vooral de specifieke communities boeiend. Denk dat Zoom (de grootste fotografencommunity van Nederland) hier wel een vestiging kan openen.

Iedereen vond het geniaal dat WNF op die manier samenwerkt met fotografen (http://zoom.nl/groep/223/wereld-natuur-fonds-groep.html Dus Edo, die kun je in je zak steken! En Nienke natuurlijk, die dit idee bij Edo losmaakte! En Zoom zelf, die het idee omarmde.

Hard gewerkt aan het 5-jarenplan voor friendraising in China. Hoe krijg je leden, maar vooral hoe behoud je ze? Binnenhalen is niet het probleem, de Chinezen willen dolgraag achter het WNF staan, ergens bijhoren.

's Avonds met z'n allen gegeten aan een grote ronde tafel, iedereen prikt eten aan zijn/haar stokjes. En super veel fruit de hele dag door, meloenen vooral.

Leuke vraag van Chinaese leeftijdsgenote: "Hoe blijf je zo bij met al die ontwikkelingen? Mijn oprechte antwoord: dankzij mijn generatie Y stagiares (Nienke, Lisa, Froukje, Thomas)! En natuurlijk helpen mijn eigen kids (bv Elze met haar DSI-i en waveboard)ook mee.

Ling Lin, conservation director vond friendraising ook mooi.Hij wist er niks van, vertelde hij, maar nu snapte hij het :-) En hij deed mij realiseren dat social media ook binnen WNF mensen (inhoudelijk/ marketing/communicatie bij elkaar brengt. )




  • 30 Maart 2010 - 13:53

    Froukje:

    Hi Marlou!

    Fijn om te horen dat je ruimschoots op tijd was en dat Zoom zo in de smaak viel!

    Ben benieuwd of je in China wellicht nog nieuwe inspiratie opdoet m.b.t. het behouden van 'friends'.

    Klinkt verder allemaal erg exotisch!

    Geniet van al het fruit! Wij gaan hier zo aan de worteltaart (WIlly-Anne).

    Cheers,

  • 30 Maart 2010 - 14:46

    Cisca:

    He Marlou,
    Zo ver weg en op deze manier toch dichtbij.
    Leuk om je avonturen in China te mogen volgen.
    Fijne en leerzame dagen nog in het verre oosten.
    Groetjes van ons drie.

  • 30 Maart 2010 - 16:23

    Maja:

    Hee Marlou,

    Daar ben je dan ineens, full swing in het grote China-avontuur. En meteen volop aan de bak!

    Gaaf om je zo te kunnen volgen!

    Zet hem op en geniet, grtz,
    Maja

  • 30 Maart 2010 - 19:24

    Lisa :

    Ha Marlou,

    Wat een gaaf verhaal! Leuk dat ik je updates krijg, kan ik je avonturen ook mee lezen. Tot wanneer blijf je?

    Liefs,
    Lisa

  • 31 Maart 2010 - 08:18

    Nienke:

    Leuk Marlou! Wat gaaf dat jij China, het land dat overal in ontwikkeling is en overal op vooruit loopt, nog dingen kan leren! En dat ze het nog omarmen ook nog!! :D Echt super!
    En dat eten klinkt ook helemaal Marlou, lekker gezond! ;)

    Geniet van je reis, ik blijf je volgen!.

    Liefs,
    Nienke

  • 31 Maart 2010 - 08:26

    Frits:

    Geweldig om te lezen dat het allemaal "vlekkeloos" verloopt. Houd mij op de hoogte van de implementatie, kan ik wellicht wat van leren hoe het moet (en gebruiken voor Cxxn).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als online marketing manager. Binnenkort ga ik voor mijn werk op reis naar Beijing, China. Ik ga daar samen met het WNF-team werken aan *friendraising*. Friends zijn fans, vrijwilligers, mensen binnen en buiten onze huidige 18+ achterban die (ook) op een niet-financiële manier bijdragen aan het WNF-werk. WNF-friends zijn mensen die de WNF-boodschap willen krijgen of uitdragen. Mensen die betrokken zijn en die met WNF meedenken. Friends zijn mensen die zich voor ons in willen zetten: met tijd, geld of expertise. Ad hoc, of structureel. Kunnen bekende en onbekende mensen zijn, op allerlei manieren. Het gaat om iemand die actief iets doet. Iemand die zijn eigen netwerk betrekt is een friend, denk bijvoorbeeld aan het geven van een viswijzer aan de eigenaar van het restaurant waar je gaat eten.

Actief sinds 04 Maart 2010
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 32491

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 05 April 2012

EarthHour 2012

31 Maart 2010 - 08 April 2010

Friendraising in China!

Landen bezocht: