Duizelingwekkend en sharp - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu Duizelingwekkend en sharp - Reisverslag uit Beijing, China van Marlou Campen - WaarBenJij.nu

Duizelingwekkend en sharp

Door: Marlou van Campen

Blijf op de hoogte en volg Marlou

31 Maart 2010 | China, Beijing

Na het enorme succes van Earth Hour in China (1 miljoen aanmeldingen!) zijn de ambities sky-high.Op naar 5 miljoen leden in 5 jaar! Wow. De verhoudingen in de wereld gaan verschuiven. Nu is Nederland qua WNF-leden na de US de grootste met bijna 1 miljoen achterban (één op de 7 huishoudens).

Vandaag super praktisch gewerkt. Wat moet WNF-China morgen doen (een bedankmail sturen naar 1 mijoen mensen ivm Earth Hour, pjoew), komende 3 maanden gaan doen (database opzetten en email-server) en waar willen we over 5 jaar staan.

Paar hoogtepunten:
1. alle 30 aanwezigen vertelden wat ze komende maand voor aktie gingen doen. Stel je 30 van je collega's voor uit alle mogelijke afdelingen en werelddelen(marketing, natuurbescherming, veldmedewerkers, IT, commununicatie, HR, US, Europa, Hong Kong) en ieder vertelt wat zij gaan bijdragen aan 1 project. Kippevel.

2) Zhu Chungquan, Conservation Director WWF China vertelt mij dat hij, geïnspireerd door mijn social media verhaal een wedstrijd wil uitschrijven voor tijgerreporters. De winnende blogger/reporter mag naar de tijgerconferentie in Rusland. Hoe stoer is dat! En als we het samen doen wordt het nog beter (want global, connecting people etc). Koppelen met wnf.waarbenjij.nu!? Froukje...kun je nog even blijven :-)

3. Waarom willen mensen zo graag bij WNF horen (zeker ook in China). Mijn US-collega Terry Macko: ít's emotional stroking, everybody wants to be a good person". En zo is het! Oftewel: friends are all over the place!

4. Collega Zhu Chunquan wil een Nederlands natuurboekje vertalen in het Chinees. Iemand een tip??

5 t/m 10 Nog wel 6 ideeën, echt praktische projecten waarmee ik denk dat we de wnf-strategie (nabij, betrokken, meedoen) handen en voeten geven.Nuttig voor China én voor WNF-Nl.

BTW 1: zie erg veel handjes en voetjes hier, bv levende zeepaardjes aan stokjes in voedselkraampje. Of sprinkhanen.

BTW 2: ik kijk al bloggend uit op de cathedraal van Beijing

BTW 3: de workshop werd begeleid door Zeister Marieke Reichwein. Marieke werkt al jaren voor start-ups in China. WNF = zeker ook een start-up hier! Volgende keer koffiedrinken in Zeist ipv Beijing.

BTW 4: jasje en jurk werden door US en Hong Kong als *sharp* beoordeelt. Altijd fijn zo'n stroke :-)

Super bedankt trouwens voor het lezen & reageren, erg motiverend!

• 31 Maart 2010 - 14:38

Nienke:

Hahaha! Jasje en jurk * sharp*..
    Gaaf idee van de tijgerconferentie!

Succes en veel plezier!

Nienke

• 31 Maart 2010 - 14:39

Nienke:

Oe! Zie net pas die zeepaardjes, dat ziet er minder leuk uit zeg!

• 31 Maart 2010 - 15:34

Fedor:

Leuk om te lezen Marlou!Je hebt al veel "vrienden" gemaakt daar lees ik :-). Een echte friendraiser haha!

• 31 Maart 2010 - 16:02

Michel:

Nog heel veel plezier in China, zo te lezen/zien heb je het goed naar je zin daar ;-)

• 31 Maart 2010 - 19:22

Antoinette:

Heel ambitieus Marlou ! En leuk om jouw belevenissen zo te kunnen volgen, geniet er nog maar van, groet
    Antoinette

• 31 Maart 2010 - 19:44

Melanie Peters:

Ha Marlou,
    Wow, wat grappig om zo mee te leven.
    Ben steeds meer overtuigd van de kracht van social media - het is aantrekkelijk en mensen leren toch het makkelijkst van andere mensen en als het leuk is. En globalisering vraagt om tegenwicht door een wereldwijde civil society!
    Hebben bijna een YouTUbe filmpje af van de lezingenserie plug-in over nieuwe media (www.sg.uu.nl) waarin jij de social media en civil society voor je rekening nam. Zullen het posten zodra het klaar is!
    Veel liefs
    Melanie

• 31 Maart 2010 - 20:42

Lucy:

Ha Marlou,

Wat een inspiratie weer en wat een energie! Leuk om mee te lezen en ik wist 't natuurlijk al lang, van die outfit.
    Heb je al een kookboek aangeschaft? Zonder zeepaardjesrecepten, graag.
    Veel plezier, veel groeten,

Lucy

• 01 April 2010 - 09:13

Qiu Li:

Nice!Cool!I am one of the fans of WWF too!

• 01 April 2010 - 09:16

Maja:

Wow, it's happening, en jij bent er onderdeel van!!
    Gaaf dat we zo mee kunnen lezen/leven, inspirerend!

Enjoy!

Maja

Marlou

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds als online marketing manager. Binnenkort ga ik voor mijn werk op reis naar Beijing, China. Ik ga daar samen met het WNF-team werken aan *friendraising*. Friends zijn fans, vrijwilligers, mensen binnen en buiten onze huidige 18+ achterban die (ook) op een niet-financiële manier bijdragen aan het WNF-werk. WNF-friends zijn mensen die de WNF-boodschap willen krijgen of uitdragen. Mensen die betrokken zijn en die met WNF meedenken. Friends zijn mensen die zich voor ons in willen zetten: met tijd, geld of expertise. Ad hoc, of structureel. Kunnen bekende en onbekende mensen zijn, op allerlei manieren. Het gaat om iemand die actief iets doet. Iemand die zijn eigen netwerk betrekt is een friend, denk bijvoorbeeld aan het geven van een viswijzer aan de eigenaar van het restaurant waar je gaat eten.

Actief sinds 04 Maart 2010